فيديو يشرح طريقة عمل صابونة الفراولة مع السكراب صنفرة وتنظيف البشرة

" "
فيديو صابونة الفراولة.. سنفرة طبيعية للبشرة
فديو حبوب اللقاح للبشرة الدهنية
Video explains the modus operandi with Scrap soap, strawberry emery and clean skin


سكراب بالفراولة والزبدة..
الصابونة دي بتساعد على إزالة الجلد الميت، ولو فيه حبوب صغيرة تحت الجلد بتشيلها، وكمان بتعمل ريحة حلوة للجسم، ده غير إن مية الورد اللي داخلة في مكوّنات الصابونة بتنعّم الجسم بشكل كبير.
 

 المكونات:
  • 1/ 4 كوب مية ورد مركّزة
  • 2 ملعقة مربى فراولة مهروسة
  • 1/ 2 صابونة مبشورة

الطريقة:
حطّي مية الورد على نار هادية، وضيفي عليها الصابون المبشور، وقلّبيهم مع بعض لحد ما الصابون يدوب تماما، بعد كده ضيفي عليهم مربى الفراولة، وقلّبيهم كويس أوي، ولازم التقليب يكون في اتجاه واحد.

بعد كده حطّي الخليط ده في قالب، وسيبيه كام يوم لحد ما الصابون ينشف تماما، وبعدين تقدري تستخدميها، والصابونة دي هتستخدميها مرّة واحدة في الأسبوع.
ملحوظة: يُفضّل لما تعملي المربى علشان تستخدمها للماسكات والصابون، إنك تزوّدي فيها كمية السكر والليمون؛ علشان تدّي نتيجة أحلى للجسم والبشرة.


لوشن الجسم بحبوب اللقاح

اللوشن ده هنستعمل فيه حبوب اللقاح، واللي بيقال عنها إنها إكسير الشباب؛ سواء هناكلها أو هنستخدمها في ماسكات، بس أهم حاجة إننا ما نطبخهاش ونعرّضها للنار.

يعني ممكن نحطّها على السلطة أو الفاكهة أو سلطة الفواكه، وكمان ممكن نحطها على اللبن أو الزبادي أو على توست بمربى أو عسل، وكمان نحطّها للأطفال على الكورن فليكس

فيديو صابونة الفراولة.. سنفرة طبيعية للبشرة
فديو حبوب اللقاح للبشرة الدهنية

سكراب بالفراولة والزبدة.. تنعيم وترطيب للجسم
أوّل حاجة هنعملها النهارده هو ماسك تقشير وسنفرة للبشرة بمربى الفراولة والزبدة، والماسك ده ليه فوايد كتيرة للجسم؛ لأن الفراولة مفيدة جدا للبشرة، وبتعمل نضارة للجسم، وكمان السكر والليمون بينعّموا الجسم جدا، ده غير إن السكر بيعتبر مقشر آمن للبشرة، والقرنفل اللي هنضيفه هيساعد إن الماسك يبقى متماسك إلى حد ما؛ علشان نعرف نفرده على الجسم، وكمان بيدّي ريحة حلوة للجسم.

المكونات:
  • 2 ملعقة مربى فراولة
  • ملعقة زبدة صغيرة
  • ذرة قرنفل أو قرفة

الطريقة:

سيّحي قطعة الزبدة على نار هادية، وبعدين ضيفي عليها المربى، وتكوني مقطّعاها قطع صغيرة، وسيّحيهم مع بعض على النار لمدة دقيقة.

ولما تيجي تستخدمي السكراب ده، لازم طبعا تغسلي جسمك في الأول، وطبعا هيتعرّض لكمية مناسبة من البخار، وبعد كده نشّفي جسمك، وافردي السكراب عليه بحركات دائرية.

والماسك ده بتسيبيه على الجسم لمدة 30 دقيقة، وبعد كده اشطفي جسمك بالميه بس، وهتلاقي جسمك بقى ناعم، ومش هيحتاج لزيوت أو كريمات


 صابون بمربى الفراولة ، صابون الفراوله لتبيض البشره. صابون ناعم ,  حبوب لقاح والعناية بالبشرة ، عمل مقشر طبيعى للبشرة ، لازلة الجلد الميت والحبوب لصغيرة من الوجة لتنظيف وتنعيم اليشرة ،
طريقة صنع صابونة الفراولة ، avp ulg whf,km gjkul jk/dt hg,[i